2007 Japan Sweden Pan European Club till Japan den 3 – 9 september. Denna Airbus 340-300 med plats för 261 passagerare och en max startvikt på 275 ton tog oss till Tokyo. På Kastrup strålade vi samman och Rolf som organiserade denna fantastiska resa delade ut info. Up up and away, towards Tokyo. On route to Tokyo. On route to Tokyo. Ankomst Tokyo/Nariata och första mötet med Yoshi-san. Hon skulle bli vår fantastiska allt i allo. På väg från flygplatsen hängde hon upp en karta och berättade vad vi skulle komma att göra och åka. Från flygplatsen till City, Montegi ring, Kinugawa, Nikko, Hamamatsu och tillbaka till Tokyo. In mot Tokyo och Rainbow Bridge. Downtown Tokyo med Tokyo tower. Yoshi gick ut stenhårt. Hon tog oss direkt efter en lång resa ut på sightseeing. Besök vid Asakusa Kannon Temple. Första försöket att äta med pinnar. Vi skulle få många fler chanser. Nakamise shopping arcade. Poliserna körde lite omstukade Honda VFR. Kolla det höga styret. Keio Plaza Hotel där vi bodde i Tokyo. Från hotellrummet på 37 våningen. Tokyo stadshus till höger. Montage av två bilder för att få med hela stadshuset. Därav lite konstigt. Yoshi möter upp i lobbyn. Dags att gå och äta middag. Här serveras det fisk. Något som vi skulle äta mycket av under tiden i Japan. Alltför ofta var det rå fisk som serverades. Shigeo, Yoshis kollega instruerar här i konsten att hantera ätverktygen. Om det fanns ben i fisken så fanns det i alla fall inga ben på stolarna. Här serveras mera fisk. Om fisken som serverade inte räckte till var det bara att börja fiska. Eller kanske en hummer. Fisken skall ha något att simma i, saké kanske. Skandinavisk hantering av ätverktygen. Yoshi hade hela tiden någonting till oss. Här har hon fått oss att vika samurajhattar. Infarten till Twin Ring Motegi. Längst upp till vänster ser man ovalen och utanför går Moto GP banan som också gör ett par svängar inne i ovalen. På kullen i bakgrunden hotellet där vi senare åt lunch. Honda Collection Hall. Ett av världens finaste mc-museer. En replika av världens äldsta MC. Hondas äldsta MC. Äldre modeller av standardhojar. Äldre modeller av racerhojar. Modernare racerhojar. En avdelning med bara racerbilar. Här skall en 4-cylindrig RC125 cc 1965 avtäckas och Björn står i första ledet och myser. Här startas 125an upp och gissa om det lät?!! Renoveringsverkstaden där hojarna renoveras till nyskick. Renoveringsverkstaden för bilar. Här en gammal F1 som John Surtes har kört en gång i tiden. Lunch med utsikt över motorbanan. Briefing inför ett pass på kartbanan. Naturligtvis har Yoshi ett finger med i spelet. Bland racerförarna. Klart för start. En regnskur precis innan starten gjorde banan blöt. Här fick vi se när roboten Asimo dansade och knallade upp och ner för trappor. MC-simulatorn var inte lätt att hantera. Bussen tog oss med på ett varv runt ovalen. Några standardracingbilar såg vi köra på MotoGP banan som gör ett par slingor inne i ovalen. Yoshi roar oss i bussen på väg till Kinugawa spa. Vid hotell New Okabe iförda kvällens party/dinner dress. Yoshi tillsammans med alla herrarna. Shigeo myser i knät på Lisa. Ompysslad och omhändertagen. Allan sätter på sig sin happi. En kort kimono sponsrad av Honda MC Sverige som vi alla fick ett ex av. Middagen serverad. Alla fick var sitt lilla bord med mycket mat på. Som vanligt fanns det inga ben på stolarna. Många många rätter bars in, och ut. Som vanligt var det mycket rå fisk. Hela gänget i sina happis. Kvällen avslutades med skönt bad i vatten från heta källor. Vägen upp till Toshogu Shrine kantades av pampiga cederträd och cypresser. Alla byggnader här upptogs på världsarvslistan 1999. Denna helgedom byggdes 1617 som ett mausoleum åt Ieyasu Togukawa. Den Tredje Shogun Imetsu byggde sig senare den här bostaden. Utsunomiya station för att ta tåget in till Tokyo. JR Bullet Train, höghastighetståg in till Tokyo. I Tokyo bytte vi till tåg som gick till Hamamatsu och Yoshi såg till att vi kom på rätt tåg. Tågen stoppades p.g.a. att en tyfon drog in söder om Tokyo. Yoshi sprang av och köpte öl. Vi sjöng och hade trevligt och Yoshi bokade om hotell. Tillbaka till hotellet i Tokyo sent på kvällen och där hade Yoshi beställt bord på Italiensk restaurang. Tidig morgon på Shinjuko station och alla väntar på att tågen skall börja gå igen efter nattens tyfon. Iklädda tröjor sponsrade av Honda MC Sverige kom vi till slut till Hamamatsu och Hondas mc-fabrik. Ett intressant besök där vi såg CBR 600 byggas och en ny CBR rullade av bandet var 40 sekund. Från höghastighetståget tillbaka till Tokyo såg vi Fuji. Snöfritt på toppen endast två månader om året. Avskedsmiddag bestående av Shusi och Shabu-shabu vilket är skivat kött som kokas i grytan på bordet. Köttet och grönsakerna tas ur grytan, doppas i olika såser och stoppas i mun. Gott men lite slabbigt. Rejäla haklappar räddade oss från att spilla på magen. Rolf presenterade två representanter från Honda Motor Co. Ltd i Tokyo. Här hölls det tal. Gåvor utväxlades mellan Honda Motor Tokyo och SPEC. Svempa hämtade mer saké. Man blir lätt varm och törstig. Yoshi i berättartagen. Yoshi alltid lika glad. Yushi gömde sig bakom stolen när hon skojade om/med oss. Yushi hade nog lika roligt som vi. Yoshi och Shigeo fick som bevis på vår uppskattning varsin gåva av Lars. Vi kunde inte ha haft bättre, trevligare och mer engagerade guider än Yushi och Shigeo. Den trevliga kvällen avslutades, som flera andra i baren på 45 våningen. Brandkåren fanns på plats. För att släcka törsten. Utsikt över Tokyo by night från baren på 45 våningen. Tunnelbana i Tokyo på jakt efter en affär som sålde Global knifes till mycket bra pris. Kanske något att fundera över den dag man inte kan hålla balansen på två hjul. Åke och Tommy i shoppingvimlet. Rolf provar ett av munspelen han köpte. Nattlivet börjar komma i gång, Sista kvällen kom så äntligen Onsalakorven fram. T.o.m. i Tokyo. Dags för hemfärd. Incheckning på Narita. Yoshi följde med så långt hon kunde och sa farväl. SA YO NA RA! Yoshi inramad av stora starka trygga nordbor. Där bakom kan man ANA SAS Airbus 340 som skulle ta oss till Köpenhamn. Trötta och nöjda. Nöjda och trötta. Rolf! Stort TACK för ett engagerat, genomtrevligt och välorganiserat arrangemang. Stort TACK till Honda MC Sverige och Honda Motor Japan som bidrog och gjorde resan möjlig
Du måste vara inloggad för att kunna skicka en kommentar.